Una crisi és negativa… o no?

{ Posted on feb 24 2009 by admin }

Als que ens dediquem a la comunicació corporativa des de fa algun temps sempre se’ns havia dit (i així ho hem anat transmetent als nostres clients) que hi ha una sèrie de paraules “carregades” que és millor no utilitzar. Per paraules “carregades” s’entenien aquelles que, a més del seu significat literal, aporten valors o idees considerades negatives per gran part de les audiències. Entre aquestes paraules hi podíem trobar “problema”, “conflicte”, “accident”, etc; i, evidentment, “crisi”.

Prova que aquesta teoria estava estesa entre els assessors de comunicació la podem trobar en les intervencions del president Zapatero o el ministre Solbes d’abans de la tardor: gairebé van esgotar els diferents aforismes per referir-se a la situació econòmica del moment i evitar la paraula “crisi”. De la mateixa manera costava trobar empreses o directius que acceptessin que passaven per una situació de dificultat.

Però una vegada assumit per tothom que, malgrat les teories comunicatives, quan la situació és realment greu és millor anomenar les coses pel seu nom, i la paraula crisi ha deixat d’estar prohibida, sembla que haguem passat a l’altre extrem: ara polítics, professionals i empreses no només no eviten pronunciar-la sino que arriben a estructurar els seus missatges i discursos al voltant d’aquesta paraula.

Ara la crisi és excusa per les diferents administracions per no implementar determinades mesures previstes (i promeses als electors) o per impulsar-ne de noves (“per superar la crisi”, “per ajudar a fer front a la crisi”…), igual que algunes empreses s’hi basen per fer regulacions d’ocupació.

I finalment hi trobem la intervenció dels creatius, que estructuren campanyes de publicitat al voltant de la crisi (el “pack anti-crisi” de Caixa Catalunya, per exemple).

Sembla doncs, que quan el mal afecta tothom, ja no és tan dolent patir-lo i es pot acceptar. Com quan anàvem a escola i suspeníem un examen, que sabia greu a no ser que el suspens no fos per nosaltres sols. Però potser ens caldria anar més en compte, perquè en el cas dels exàmens suspesos, quan arribàvem a casa anunciant la mala notícia però suavitzant-la amb el comentari “és que hem suspès tots”, els pares deien allò de “mal de muchos, consuelo de tontos”.

 El Col•legi de Mediadors d’Assegurances de Barcelona va organitzar amb Noticias.com una taula rodona sobre la comunicació en temps de crisi a la que hi van participar diversos experts en la matèria. http://www.noticias.com/reportaje/comunicacion-tiempos-crisis-dhd.html

  1. 1 Trackback(s)

  2. Only news » Blog Archive » La crisi i el canvi de papers

Post a Comment