Una estratègia de comunicació pel país

{ Posted on jul 13 2009 by admin }

Ja està. Ja ha passat el Tour per Catalunya (que no només per Barcelona). Ja hem atret l’atenció del món una vegada més a través d’un gran esdeveniment esportiu i mediàtic. Si a això hi afegim que fa pocs dies un grup de la dimensió d’U2 va iniciar la seva gira mundial a Barcelona omplint dues vegades el Camp Nou, tenim que fa quinze dies que mig món ha sentit parlar de nosaltres.

 

Segur que això a nivell d’imatge de la ciutat i el país tindrà impactes positius, sobretot a curt termini. No pocs ciutadans d’altres països s’hauran decidit a venir a visitar-nos aquest estiu arrel d’aquests esdeveniments. Sembla que hem apostat per comunicar la nostra imatge a través de grans esdeveniments, un tipus de comunicació que és efectiu per generar interès a curt termini, sobretot en el sector turístic, el que deu estar més satisfet del pas del Tour per Catalunya. Però com sempre diem en comunicació, cal que darrera el que expliquem hi hagi una realitat sòlida i una estratègia de comunicació clara.

 

El debat mediàtic que ha generat l’arribada del Tour al país ha acabat generant, com sempre en situacions similars, missatges exagerats, maximitzant l’impacte econòmic directe que suposarà a més dels beneficis d’imatge. Com si per Barcelona suposés que hi haurà un abans i un després del Tour de 2009. El Tour és una prova que cada any té 21 finals d’etapa; és a dir, hi ha 21 ciutats que es troben en la situació que va viure Barcelona dijous passat. Caldria veure si Nantes, per posar un exemple, ha viscut un abans i un després del pas del Tour per la ciutat.

 

També ens podem preguntar si guanya més Barcelona acollint el Tour o el Tour acostant-se a Barcelona i Catalunya. Fa dos anys el Tour va començar a Londres, una ciutat que està clar que no necessita el Tour per cridar l’atenció. Aquest any la prova ha sortit de Mónaco, capital del glamour. Amb els problemes d’imatge que ha tingut el ciclisme (esport del que el Tour és el màxim exponent) a causa del dopatge, potser és el Tour el que guanya en imatge acostant-se a ciutats que ja tenen un valor (positiu) de marca.

 

Dimecres passat, en el context de la sessió inaugural dels Esmorzars de Competitivitat (un nou fòrum de debat sobre productivitat i competitivitat posat en marxa pels signants de l’Acord Estratègic), Ferran Rodés, president de Creafutur i reconegut professional de la comunicació, va afirmar que Catalunya necessita una estratègia de comunicació de país clara i decidida. Rodés va proposar tres eixos en els que basar aquesta estratègia: apostar per la llengua (consolidar el català com a fet diferencial i millorar el nivell d’anglès), potenciar la indústria cultural per ser el principal productor cultural del Mediterrani, i assolir la sostenibilitat.

 

Si tenim clara la nostra estratègia de comunicació i el Tour hi encaixa, perfecte, si és un fet aïllat que només busca el soroll efímer, serà una ocasió perduda.


2 Responses to “Una estratègia de comunicació pel país”

  1. Si bé és cert que el Tour és un esdeveniment prou reconegut a nivell europeu i potser fins i tot a nivell mundial, no tinc clar que el seu pas per Catalunya hagi de generar expectatives futures de cap tipus.El fet és que en aquest país (Catalunya), tendim a magnificar situacions que no són precisament úniques o extraordinàries i transformar-les en afers irrepetibles.
    Potser, penso, és per què tenim complexe d´inferioritat i necessitem justificar-nos cada dia, dient a la resta del món que existim.
    Catalunya i Barcelona són, sota el meu parer, marques suficientment conegudes arreu com per haver de menester que el Tour justifiqui la nostra existència.El fet però és que el reconeixement al nostre país i respectives ciutats crec no ha de venir donat per fets aïllats com aquest sino per una feina feta dia a dia que mostri al món que sabem treballar, muntar esdeveniments, promocionar la nostra marca, fer-nos valer com a poble, etc.
    Es a dir, portar a terme el que ens ha caracteritzat com a societat des de temps pretèrits.
    Hem de donar valor al que tenim i saber-ho explotar.
    Això és el que hem fet sempre.

  2. Totalment d’acord amb les teves apreciacions, Marc. Els esdeveniments puntuals són dents de serra però, el més important, és la gestió continuada i ben enfocada estratègicament del país. En això, creiem que encara queda camí per millorar encara que, per suposat, també hem de donar valor al que ja hem assolit.
    Gràcies per participar!

Post a Comment